I Schuberts rom

Dato

Tid

Varighet
Ca. 2 timer inkl. pause

Sted
Lille Torungen

PRIS
Fra 150,- til 300,-

Arrangør
Musikkens venner Arendal

Kjøp billett

SCHUBERT & KRISTENSEN

Schuberts musikk åpner rom – for klang, for inderlighet, for noe som ikke kan sies på andre måter. I dette programmet møter hans praktfulle Arpeggione-sonate og den store klavertrioen nyskrevet norsk musikk, skrevet for de samme instrumentene.

Verkene av Vidar Kristensen står ikke i motsetning til Schubert, men i samtale – på tvers av epoker, uttrykk og uttrykksbehov.

Gjennom klangen, linjene og stillhetene deles et rom – Schuberts rom – med nye stemmer.

KONSERTPROGRAM
Franz Schubert: Sonatine i D-dur for fiolin og klaver, D 384
1. Allegro molto
2. Andante
3. Allegro vivace
Varighet: ca. 15 minutter

Vidar Kristensen: Resonating Currents of Illumination: Between Realms – for cello og klaver (urfremføring) (2025)
Tilegnet Aleksander Baillie og Yejin Gil
Varighet: ca. 10 minutter

Franz Schubert: Sonate i a-moll «Arpeggione», D 821
1. Allegro moderato
2. Adagio
3. Allegretto
Varighet: ca. 23 minutter

-- Pause --

Franz Schubert: Klavertrio i B-dur, D 898
1. Allegro moderato
2. Andante un poco mosso
3. Scherzo: Allegro
4. Rondo: Allegro vivace
Varighet: ca. 38 minutter

Vidar Kristensen: Epilog for klavertrio (2021)
Varighet: ca. 6 minutter

VERKOMTALER
Franz Schubert: Sonatine i D-dur, D 384
Skrevet i 1816 da Schubert var 19 år gammel, er denne sonatinen preget av ungdommelig eleganse og enkel skjønnhet. I sin klare struktur og melodiske friskhet gir verket et innblikk i den unge komponistens utvikling. Den ble skrevet for hjemlig musisering, men har med tiden blitt et fast innslag i fiolinrepertoaret.

Vidar Kristensen: Resonating Currents of Illumination: Between Realms – for cello og klaver (2025)
Dette nyskrevne verket er inspirert av indonesisk gamelan og skaper et musikalsk rom der strømmer av klang, rytmisk bevegelse og emosjonell intensitet møtes. Pianoet bærer store deler av strukturen med flytende bevegelser – fra krusninger til storm. Stykket veksler mellom meditative partier og utbrudd av energi, og speiler både ytre og indre lys. Tittelen peker på hvordan ulike uttrykk, tradisjoner og emosjoner får resonnere i hverandre, og hvordan musikken beveger seg mellom verdener – kulturelt, klanglig og poetisk.

Franz Schubert: Sonate i a-moll «Arpeggione», D 821
Denne sonaten ble skrevet i 1824 for det nå utdaterte instrumentet arpeggione, men lever videre i versjoner for cello og klaver. Verket kombinerer lyrisk skjønnhet og teknisk eleganse med en bemerkelsesverdig følelsesdybde, særlig i den inderlige midtsatsen.

Franz Schubert: Klavertrio i B-dur, D 898
En sentralt verk i Schuberts kammermusikkproduksjon, fullført i 1827. Trioens varme og sangbare linjer, kombinert med kontrasterende dramatiske utbrudd, gjør den til et mesterverk av emosjonell balanse. Verket ble komponert parallelt med andre store senverker, og har en klar følelse av både livsglede og melankoli.

Vidar Kristensen: Epilog for klavertrio (2021)
«Epilog» er et ettertenksomt, klanglig miniatyrverk, skrevet i kjølvannet av pandemien og fremstår som en personlig kommentar til tidens erfaringer. Musikken søker et uttrykk som både rommer stillhet og et varsomt håp.

MEDVIRKENDE
Jan Bjøranger – fiolin
Jan Bjøranger er en norsk fiolinist og kunstnerisk leder med internasjonal karriere. Han har stått på scenen med ledende orkestre og ensembler over hele verden, inkludert Det Norske Kammerorkester, Oslo-Filharmonien og Camerata Salzburg. Han er grunnlegger og kunstnerisk leder for Klassisk i Sentrum.

Aleksander Baillie – cello
Aleksander Baillie er en britisk cellist kjent for sin dype musikalske innsikt og varme klang. Han har vært solist med en rekke av verdens ledende orkestre og har samarbeidet tett med komponister og kammermusikere. Han har i en årrekke også vært en høyt aktet pedagog.

Yejin Gil – klaver
Yejin Gil er en internasjonalt prisbelønt pianist med base i Berlin og Wien. Hun er kjent for sine nyanserte og kompromissløse tolkninger, og har markert seg både i klassisk og samtidsmusikk. Hun underviser ved Beethoven-Institutet ved Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (mdw).

Av økonomiske og praktiske årsaker har styret i MV besluttet å kutte servering av kaffe og napoleonskake i pausen. De håper å bli møtt med forståelse.