Ung klassisk matiné
Dato
Tid
Varighet
Ca. 75 minutter (ingen pause)
Sted
Lille Torungen
PRIS
Fra 0,- til 225,-
Arrangør
Agder Musikkråd, Musikkens Venner og Risør kammermusikkfest
Samarbeidskonserten mellom Ung klassisk og Musikkens Venner har blitt en tradisjon, og i år er også Risør kammermusikkfest med på laget. Risør kammermusikkfest og Ung klassisk har hatt et godt samarbeid i mange år, og ønsker nå et utvidet samarbeid. På denne konserten stiller de med tre av sine musikere, Øyvind Bjorå (fiolin), Audun Sandvik (cello) og Sveinung Bjelland (klaver). Dette stjernelaget av norske musikere skal presentere musikk av både Brahms og Beethoven, og kanskje noen andre godbiter.
På konserten blir det også et innslag med en gruppe strykere fra Sørlandet, i samspill med sine mentorer i talentprogrammet «Mestermøte», der profesjonelle utøvere veileder unge talenter.
Øyvind Bjorå er en allsidig fiolinist som har gjort seg spesielt bemerket med sine evner som orkesterleder. Siden 2005 er han ansatt som 1. konsertmester i Den Norske Operas orkester, etter å ha vært fast konsertmester i Trondheim Symfoniorkester og i Bergen Filharmoniske Orkester. Som konsertmester har han også blitt internasjonalt anerkjent og vært engasjert i Philharmonia Orchestra i London, Danmarks Radios Symfoniorkester, Oslo Filharmoniske Orkester, NDR Radiophilharmonie, Orquestra Simfònica de Barcelona, Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla og Orquestra Gulbenkian i Lisboa.
Øyvind har vært solist og spillende leder for flere ensembler, Det Norske Kammerorkester, Kristiansand og Tromsø Kammerorkester og han har samarbeid nært med TrondheimSolistene og Oslo Camerata. Han studerte med bl.a. Stephan Barratt-Due og Lars Anders Tomter, og i San Francisco med Camilla Wicks.
Som kammermusiker har Bjorå holdt konserter i Wigmore og Carnegie Hall, og deltatt på de store kammermusikkfestivalene i Norge. Han har samarbeidet med Sveinung Bjelland, Leif Ove Andsnes, Saleem Abboud Ashkar, Marc-André Hamelin, Martin Fröst og Torleif Thedéen.
Audun Sandviks inderlige spill og lekne fremferd gjør ham til en ettertraktet solist, kammermusiker, orkestermusiker og cellopedagog. Han har vært solist med Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkesteret, Det Norske Kammerorkester, Stuttgart Kammerorkester for å nevne noen, og deltar jevnlig på norske og internasjonale kammer-musikkfestivaler.
Sammen med pianist Sveinung Bjelland har han vekket internasjonal oppsikt gjennom CD’en med sonater av Sjostakovitsj og Rakhmaninov (LWC1131, 2017). Musikken på den vakre utgivelsen «Trace of Lament» (LAWO1234, 2022), 5 bestillingsverk for cello og orkester, er skrevet til Audun av tre norske komponister som ellers i alt vesentlig skriver musikk med audiovisuelle uttrykk, men som her konsentrerer seg om celloen som solo-instrument. Prosjektet er utviklet for å muliggjøre disse glimrende komponistenes synliggjøring på den formelle scenen for klassisk musikk.
Audun er cellist i Det Norske Kammerorkester der han deltar aktivt i videreutviklingen av dette nyskapende ensemblet. Fra 2005–2019 var han alt. solocellist i Kringkastingsorkesteret. I denne perioden ble han kjent fra en rekke TV-opptredener, både som solist, kammermusiker, konferansier og mentor. Han opptrer også sammen med ledende artister både innen jazz, pop og rock. Han er ansatt som professor ved Norges Arktiske Universitet i Tromsø, med en klasse og et miljø i blomstrende utvikling, noe han viderefører fra sine mange år som cellolærer ved Norges Musikkhøgskole. Audun er kunstnerisk leder for den klassiske festivalen Gloppen Musikkfest. Han spiller på en cello fra 1695, bygget i Roma av Giorgi Tanninger.
Sveinung Bjelland har i flere år stått i første rekke blant våre klassiske pianister. Han har blitt beskrevet som en musiker som har en sjelden evne til å ikle seg musikken han spiller og at lytteren finner seg behagelig fastholdt i hans grep. Han har en rekke vellykkede innspillinger bak seg, både som solist og kammermusiker. Ikke minst hans innspilling med sonater av Scarlatti og Mendelssohn, er blitt mottatt med begeistring og ble nominert til Spellemannsprisen 2006.
Classics Today fremhevet pianistens «kultiverte, fantasifulle og poetiske artisteri» og konkluderte: «Ingen klaverkjenner med respekt for seg selv burde gå glipp av denne høyst markante utgivelsen». Bjellands seneste utgivelse, «Chopin og Schumann» fra juni 2018 har allerede fått fremragende kritikker i norsk og internasjonal presse.
Sveinung Bjelland har solid musikalsk skolering fra Sentral-Europa, ikke minst gjennom Hans Leygraf ved Mozarteum i Salzburg og Hochschule der Künste i Berlin. Han avsluttet studiene i Berlin med toppkarakter og utmerkelse og plasserte seg solid på kartet da han i 1999 ble valgt ut til Rikskonsertenes «Årets unge solist». Etter dette har han utviklet seg til en særlig interessant, aktiv og allsidig utøver.
Han har vært solist med alle våre største orkestre under profilerte gjestedirigenter, og han har rukket å gjeste en rekke konsertserier og festivaler i diverse europeiske land, hvor han har markert seg like sterkt i solistrollen som i kammermusikken. Hans senere samarbeid med den tyske tenoren Daniel Behle har vært svært vellykket og resultert i konserter i bl.a London, Paris, Berlin, Wien, München og Frankfurt, samt tre CD-innspillinger som har høstet strålende kritikker i internasjonal presse.
Sveinung Bjelland er også en velsett festivalartist ellers i Norden og på Kontinentet, ikke minst ved Festspillene i Bergen, som han har gjestet en rekke ganger. Fra 2002–2008 var han kunstnerisk ansvarlig for Glogerfestspillene på Kongsberg, som i løpet av få år har vokst seg til en av våre mest markante musikkfestivaler. Sveinung Bjelland er professor ved Norges Musikkhøgskole og ved Universitetet i Agder i Kristiansand.
Foto (Øyvind Bjorå): Bernard Doughty
Foto: (Sveinung Bjelland): Pål Solbakk